5 tips om je eten onder controle te krijgen

5 tips om je eten onder controle te krijgen

Oke oke, ik geef het toe. Aan je ‘dieet’ houden, gezond eten of hoe jij het wilt noemen vind ik ook het lastigst. Er is gewoon zoveel lekkers en de verleidingen zijn soms gewoon veel te groot. New York Pizza weet ondertussen al blindelings mijn huis te vinden en weet ook dat mijn bestelling standaard de Buffalo Chicken pizza is, met Ben & Jerry’s natuurlijk. Waarom is het dan zo moeilijk om je voedingspatroon aan te passen? We zijn mensen, gewoontedieren, we hebben van alles aangeleerd toen we kinderen waren en het is gewoon verrekte moeilijk om je leefstijl om te gooien.

Verwacht dus niet van jezelf dat je van de ene op de andere dag een gezond eetpatroon hebt. Gezond? Dat is ook weer voor een ieder anders, dus die discussie laten we achterwege. Je zult je vergrijpen aan een pizza, patat, pannenkoeken, een overvloed aan sushi of waar jij nu niet genoeg van kunt krijgen, maar dat is niet erg. Je hebt dat nodig om jezelf weer op te laden en zolang je niet meedoet aan fitnesswedstrijden zul je hier echt geen last van hebben, tenzij je het elke dag doet.

Onderstaande tips zijn geen magische oplossingen, maar geven je inzicht en zullen je met kleine stapjes op weg helpen naar waar jij heen wilt met je voedingspatroon.

Meten is weten

Ik denk dat dit zo’n beetje de belangrijkste tip is die ik je kan geven. Weet wat je eet, weet hoeveel je eet en weet wat je lichaam nodig heeft. Hier kun je uitrekenen hoeveel je nodig hebt om je doel te bereiken. Als je weet wat je nodig hebt, kun je natuurlijk ook zien hoeveel je te veel of te weinig eet om je doel te bereiken. Houd in een als MyFitnessPal bij wat je eet, dan kun je zien waar je je voedingspatroon bij moet schaven.

Voorbereiden

Vaak hoor ik dat mensen te weinig tijd hebben om hun eten te maken en te druk zijn. Dit resultaat vaak in een Thuisbezorgdavontuurtje, wat vaak weer resulteert in te veel eten. Kies een moment in de week om even rustig te bedenken wat je die week wilt eten en doe daar de boodschappen voor. Vaak is het makkelijker om te kiezen voor een zelfgemaakte maaltijd als alles voor het pakken ligt en ingepland is. Ook kun je er voor kiezen om meerdere maaltijden op een dag te maken en deze in de vriezer te leggen, dan hoef je deze er de volgende ronde alleen maar uit te halen en op te warmen.

Wees niet te streng

Streven naar perfectie is streven naar falen. Gun jezelf dat momentje van een stukje chocola of zakje chips. Zolang dit in je calorieën past, dan is het niet erg. Ga je er overheen? Ook niet erg, zolang je het niet elke dag doet. Wees dus niet te streng voor jezelf en gun jezelf dat momentje, voordat je jezelf van alles onthoudt en dan volledig plat gaat en opgeeft.

Zoek een hobby

Niet lullig bedoelt, misschien heb je deze wel. Dan zou ik je aanraden om dat wat vaker te doen, tenzij je hobby eten is. Als je lekker bezig bent met bijvoorbeeld fotografie, sporten, wandelen of een andere activiteit, dan grijp je minder snel naar snacks en ander eten. Vaak wordt snacken gerelateerd aan verveling, dus als je bent lekker bezig met iets wat jij leuk vindt, zul je minder snel grijpen naar de snoepkast.

Durf nee te zeggen

Wil je een snoepje? Nee, dankje. Wil je een gebakje? Nee, dankje. Zullen we gezellig een pizza eten? Nee, dankje. De wereld vergaat niet als je ‘nee’ zegt. Misschien dat diegene die het je aanbiedt een beetje teleurgesteld is, maar die is dat na 10 minuten ook wel weer vergeten. Realiseer dat je het voor je zelf doet, dus jij hebt zelf in de hand wat je opeet en wat niet. Houd jezelf onder controle en wees niet bang om een lekkernij een keertje af te wijzen.

Ik zei toch dat het geen magische tips waren?

Heb jij nog vragen, aanvullingen of opmerkingen? Laat het me dan weten 🙂

 

Succes!

Robert de Vrix
Volg mij ook op:
https://www.instagram.com/robertdevrix/
https://www.facebook.com/robertdevrix/

Reactie toevoegen

Jouw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd als *