Het werkweek dieet

Het werkweek dieet

Het werkweek dieet Veel mensen letten doordeweeks goed op wat ze eten. Gelukkig worden steeds meer mensen zich er weer van bewust dat als je af wilt vallen of vet kwijt wilt, je elke dag minder calorieën binnen moet krijgen dan je verbruikt. Dat is de basisregel van aankomen en afvallen. Op maandag begin je met volle moed aan een strikt voedingsplan, waarbij de calorieën netjes worden bijgehouden in een voedingsapp of gerechten maakt uit het boek van een hedendaagse foodie. Je laat de snoep, koek en andere rommel links liggen en doordeweeks drink je ook geen alcohol. Dat gaat goed denk je! Je bent streng voor jezelf, ook op vrijdagmiddag wanneer je collega’s gaan borrelen, ga jij naar huis om nog een rondje hard te lopen in plaats van wijntjes te drinken.

Op zaterdagochtend vertelt de weegschaal dat er 1,6 kg af is en je bent helemaal blij. Whoehoe, en terecht! Het weekend is aangebroken en je hebt een verjaardag en zondag ga je met het gezin naar het strand. Een standaard weekend zou je zeggen, toch? Hier gaat het dan ook fout. Onbewust eet je veel meer in het weekend, juist omdat je de wekelijkse structuur van werkdagen mist en de sociale activiteiten toenemen. Een koekje bij de koffie, een half stukje taart op een verjaardag, een paar gestolen patatjes en een wijntje bij het eten. Het lijkt niets maar als je ook deze dagen de voedingsapp zou bijhouden zal je zien dat er al snel te veel calorieën je mond in gaan. Het is oneerlijk maar het gaat veel harder dan je denkt. Die twee dagen calorie overschot zorgt ervoor dat er op maandag ochtend weer 1,6 kg bij gekomen is. Je start dus weer helemaal van voor af aan, alleen door die kleine snacks. Na dit gezien te hebben is de oplossing simpeler dan je denkt. Alles staat of valt met een structurele negatieve energiebalans. Ofwel minder calorieën eten dan dat het lichaam verbrand per dag. Of dus eigenlijk per week. Het aantal calorieën is voor elk persoon anders, vraag dus professioneel advies indien je dit exact wilt weten.

Om deze negatieve energiebalans te behalen moet je dus weten wat je verbrand en hier de voeding op aanpassen. Hierbij zijn o.a. portie controle, onbewust eetgedrag en bereidingsvet de grootste vijand, naast uiteraard de gezonde productkeuzes. Bekijk dus over een gehele week het gemiddeld aantal calorieën per dag en zorg dat dit structureel onder de energiebehoefte blijft. Het is een stuk makkelijker om 1000 calorieën te overeten dan een tekort van 1000 calorieën te creëren. Elke misstap kan dus dagen hard je best doen van tafel vegen.

Wees bewust van de keuzes die je maakt en wat de gevolgen hiervan zijn. Vermijd tijdelijk zo veel mogelijk verleidingen totdat je het streefdoel behaald hebt en zorg dat mensen in je omgeving je steunen in plaats van tegenwerken. Wij weten als geen ander dat afvallen of ‘strakker’ worden in de basis heel simpel is, maar in de praktijk toch moeilijker is dan gedacht.

Bron: http://www.3sixty5.nl/waarom-een-werkweek-dieet-niet-werkt/#more-1104