Je lichaam waarschuwt al snel voor een magnesiumtekort

Je lichaam waarschuwt al snel voor een magnesiumtekort

Je lichaam waarschuwt al snel voor een magnesiumtekort

Er zijn maar weinig voedingsstoffen die zoveel voordelen voor je gezondheid hebben als magnesium. Het beïnvloedt meer dan 300 enzymen, het helpt cellen, spieren en zenuw functies. Verder helpt het bij het reguleren van de bloeddruk en helpt het bij het metabolisme van eiwitten en calcium. Het is zeer belangrijk dat je voor de optimale prestatie van deze functies, genoeg magnesium binnen krijgt.

Een magnesiumtekort in het lichaam komt relatief vaak voor, en kan leiden tot vele ziekten. Hieronder staan de 9 symptomen van een magnesiumtekort in het lichaam beschreven.

Spierkramp
Als je vaak last hebt van krampen, en dan met name in je kuiten. Dan kan het een waarschuwing van je lichaam zijn dat je een magnesiumtekort hebt.Probeer een beetje magnesium in je systeem te krijgen voordat je gaat slapen. Dit kan echt wonderen verrichten voor je nachtrust en je spieren.

Migraine
Mensen die lijden aan migraine hebben vaak last van een magnesiumtekort, waardoor de spanning van de spieren word vergroot.Extra magnesium kan misselijkheid, braken en gevoeligheid voor licht en geluid verminderen bij mensen die lijden aan migraine.

Constipatie
Magnesium is nodig om ervoor te zorgen dat de darmen normaal kunnen functioneren. Een tekort aan magnesium kan lijden tot constipatie, omdat het lichaam dit mineraal nodig heeft om de ontlasting te verzachten en om vloeistof te absorberen.

Onregelmatig hartslag
Een onregelmatige hartslag kan veroorzaakt worden door een tekort aan magnesium. Volgens sommige onderzoekers kan magnesium een onregelmatige hartslag tegengaan, en kan het de bloedvaten beschermen.

Depressie
Magnesium kan een cruciale rol spelen in de hersenfuncties en de stemming van mensen. Deskundige geloven dat de lagere niveaus magnesium in het voedsel vandaag de dag de oorzaak zijn van de vele gevallen van depressie en geestelijke ziekten. Een Amerikaans onderzoek uit 2015 van meer dan 8800 mensen toonde aan dat mensen onder de 65 jaar die een lagere inname van magnesium vertoonde 22 procent meer kans hadden op een depressie.

Slaapproblemen 
Heb je moeite met in slaap vallen en word je vaak wakker midden in de nacht? Dan kan dat een teken zijn van een magnesiumtekort. Een manier om beter te kunnen slapen is om de magnesium inname te verhogen. Een Amerikaans onderzoek suggereert dat een verhoging van de inname van magnesium kan helpen bij het voorkomen van slaapproblemen.

Zoetekauw
Als je lichaam heel erg verlangt naar magnesium kan dat makkelijk worden verward met het verlangen naar chocolade of snoep. Zorg voor een regelmatige inname van magnesium door middel van rauwe noten, zaden en vruchten. Hierdoor zal je je verlangen naar zoetigheid kunnen verminderen.

Hoge bloeddruk
Vandaag de dag is hypertensie een erg groot probleem voor de volksgezondheid in de westerse samenleving. Magnesium kan fungeren als een natuurlijke calciumantagonisten, wat een soort bloeddruk medicijn is. In een grootschalig Brits onderzoek uit 2013 kwam naar voren dat patiënten met een normale bloeddruk veel voordelen kunnen halen uit het verhogen van de magnesium inname.

Chronische vermoeidheid
Magnesium wordt meestal aanbevolen voor mensen die lijden aan chronische vermoeidheid, of in het algemeen zich zwak voelen. Een Braziliaans onderzoek heeft aangetoond dat het verhogen van de magnesium inname niet alleen het uithoudingsvermogen van atleten vergroot, maar ook oudere mensen helpt bij chronische ziekten.

 

Hoe kun je de magnesium inname verhogen?

Dit kan zeer eenvoudig door het bij te supplementeren, elke avond voor het slapen gaan 2 capsules is voldoende.

Voedingsmiddelen met een hoog magnesium gehalte.

– Cocoa: Pure chocolade heeft bijna 500 milligram magnesium per 100 gram.
– Donkere bladgroenten: Snijbiet, sla en spinazie.
– Fruit: Bananen, abrikozen, avocados, perziken en pruimen.
– Noten en granen: Amandelen, cashewnoten en walnoten.
– Peulvruchten: Bonen en linzen.
– Granen: Bruine rijst en havermout.
– Aardappelen.
– Pompoen (pitten).